Förstudie – kartläggning och upprättande av en branschgemensam plan för marknadsföring av svenskt vattenbruk och sjömat.

Matfiskodlarna Sverige AB, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening PO och Svenskt vattenbruk och sjömat Ekonomiska Förening har slutredoivsat projektet till Jordbruksverket.

Syftet med projektet var att kartlägga produkter och råvaror från det svenska vattenbruket och hur olika distributions, - och försäljningskanaler ser ut idag samt nya marknadskanaler. Denna kartläggning är tänkt att användas som underlag för att kunna satsa på en gemensam marknadsföringsplan av dessa viktiga råvaror och produkter.

Sammanfattning av resultatet

Det finns en stor vilja och starkt engagemang för att öka produktionen och tillgången av svenska vattenbruks- och sjömatsprodukter.

Vi behöver bedriva strategisk kommunikation i marknadsföringen kring den svenska produktionen av vattenbruks- och sjömatsprodukter.

Kännedomen och kunskapen om branschen behöver öka genom hela den blåvärdekedjan, och hos konsumenter och andra aktörer i samhället.

Vi ska i vår marknadsföring av branschen fokusera på att:

  • lyfta det svenska

  • lyfta personerna bakom den svenska primärproduktion

  • belysa hållbarhetsdimensionernas tre delar; socialt-, ekonomiskt- och miljömässigt/ekologiskt hållbara företag.

Slutligen vill författarna tacka alla som bidragit med sin erfarenhet och kunskap in i projektet.

Författarna

Wenche Hansen Matfiskodlarna Sverige AB

Tomas Strandberg, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening PO

Ingela Skärström, Svenskt vattenbruk och sjömat Ekonomiska Förening

Slutrapport med bilagor:

Slutrapport 2022-11-01

Bilaga 1 Inbjudan workshop 2022-01-26 Bilaga 1A underlag workshop Bilaga 1B PPT Workshop Bilaga 2 Nyhetsbrev Bilaga 3 Inbjudan informations och dialogmöte Bilaga 3 A_H presenationer Bilaga 4

Aktiviteter i projektet

Informations- och dialogmöte

Matfiskodlarna Sverige AB, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening PO och Svenskt vattenbruk och sjömat Ekonomiska Förening anordnade ett informations- och dialogmöte i projektet, Förstudie - kartläggning och upprättande av en branschgemensam plan för marknadsföring av svenskt vattenbruk och sjömat den 3 mars 2022.

Kort information om projektet, målgrupp för mötet, program och presentationer kan ni ta del av här.

Inbjudan & program 2022-03-03:

Inbjudan och program 3 mars 2022

Presentationer

Inledning Nomab food findus Göteborgs Fiskauktion Axfood Dagab Leröy seafood Marenor Fiskeriet Agrifood economics center Blå Mat

Uppstart och nyhetsbrev

Matfiskodlarna Sverige AB, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening PO och Svenskt vattenbruk och sjömat Ekonomiska Förening har i oktober 2021 startat upp vårt gemensamma projekt!

Idag saknar vi en branschgemensam marknadsföringsplan för odlad fisk och andra marina råvaror och produkter i Sverige. Inom ramarna för denna förstudie avser vi att börja kartlägga de olika distributions, - och försäljningskanalerna som finns samt kartlägga potentiella nya marknadskanaler. Vi avser även att inhämta kunskap om de olika marknadskanalernas kravställningar etc. samt odlarnas kunskap och erfarenheter.

En plan ska arbetas fram för hur vi tillsammans i nästa steg, efter denna förstudie, kan genomföra gemensamma marknadsföringskampanjer och dessas innehåll och inriktning mm.

Detta projekt är en förstudie som syftar till att samla primärproducenter för att gemensamt ta fram en plan för hur en större kampanj skall kunna genomföras tillsammans i syfte att öka efterfrågan på odlad svensk fisk och andra odlade marina produkter och råvaror.

Här kan ni ta del av nyhetsbrev 1 i vårt gemensamma projekt.

Nyhetsbrev 2021-11-23

Fler artiklar inom

Svensk fisk – ett hållbart val

Jordbruksverket beviljade Matfiskodlarnas ansökan om projektstöd inom utlysningsområdet informationsinsatser och kunskapsspridning med samhällsnytta.